Berichten uit 2012

De laatste gegevens en conclusies

Na een nachtje slapen was ik er al weer redelijk vroeg bij. Allereerst de gegevens van mijn Edge in mijn iMac gedownload. Nu kan ik al mijn afgelegde etappes terug zien en later op mijn gemak nog eens bekijken waar en hoe ik gereden heb. Via Google Earth is alles van bovenaf te zien. Heb je hier interesse in, neem dan even contact op dan kan ik je door geven waar en hoe.

Tijd ook om een aantal zaken op een rijtje te zetten. Ik zal je eerst vermoeien met wat getallen, enerzijds omdat ik dat zelf leuk vind en omdat ik weet dat er onder mijn volgers ook liefhebbers zijn. Na de cijfers nog een kleine evaluatie met wellicht wat tips voor mensen die ook ooit eens een dergelijke tocht willen ondernemen. Dan is het afgelopen, de blog blijft bestaan, maar krijgt geen aanvullingen meer.

Iedereen bedankt voor het volgen, de reacties en aanmoedigingen, het was voor mij elke avond weer leuk de post te lezen. Misschien tot een volgend keer.

Totaal heb ik 2108 km gereden tegen een gemiddelde van 111 km per dag. Iets meer dan 111 uur bracht ik op de fiets door en heb 13.268 hoogtemeters overbrugd en 13.484 meter gedaald. Mijn gemiddelden waren voor de snelheid 19,0 km per uur, de hartslag 93 en de trapfrequentie (cadans) 76 omwentelingen per minuut. Liefst 32.639 calorieën gebruikt met als gevolg dat ik tweeënhalve kilo ben afgevallen. De gemiddelde maximale hartslag was 127 en mijn hoogst gereden snelheid 61,6 km per uur. Terugkijkend op deze cijfers ben ik zeer tevreden hoe ik gereden heb vwb hartslag, gemiddelde snelheid en trapfrequentie. Dat was vooraf mijn opzet en ik heb me er goed aan kunnen houden. Dat heeft de reis niet al te zwaar voor me gemaakt.

Dan de Blog. Dagelijks heb ik er aardig wat tijd aan gespendeerd om hem te schrijven, de locaties en de cijfertjes weer te geven en van foto’s te voorzien. Natuurlijk deed ik dat voor jou, maar ook voor mezelf. Onderweg doe je zoveel indrukken op dat je ze enkele dagen verder al weer veel vergeten bent. Door de verhalen te schrijven kan ik alles makkelijker ophalen en ze gebruiken voor een eventueel te maken reis/fotoboek. Nu de dagelijkse berichten geschreven zijn, is het voor mij ook interessant of de Blog ook daadwerkelijk bekeken is. Dat weet ik natuurlijk door de reacties die gehad heb (103 stuks) en mijn vaste volgers die zich ingeschreven hadden om dagelijks via email bericht te krijgen (20). Dankzij zoonlief heb ik via Google Analytics een idee gekregen over mijn volgers. Ik wil een aantal resultaten je niet onthouden. Ik had 145 unieke bezoekers, waarvan 80% meer dan 1 bezoek heeft afgelegd. 48% legden meer dan 8 bezoeken af. Bij elkaar zijn er tot op het moment van dit schrijven 2562 pageviews geteld. Vijf september was de topdag met 191 views, 18 september de minste met 56 views. De gemiddelde duur van een bezoek was 04:57. De meeste bezoekers bezochten de Blog via een mobielapparaat (61%). De iPad had met 88% daarvan het grootste aandeel. De volgers kwamen uit 48 verschillende plaatsen uit vijf landen: Nederland, Frankrijk, Spanje, België en Oostenrijk. Cijfers waar ik best trots op ben, immers mijn mailtje voor aanvang van mijn tocht heb ik aan veel minder mensen gestuurd dan het aantal dat mijn blog uiteindelijk bezocht heeft.

Tot zover de cijfers. Dan nu een korte evaluatie, zo drie dagen na terugkomst.

Evaluatie van mijn fietsreis:

  • De vliegreis

Deze is mij goed bevallen. Een doos voor je fiets regelen bij de fietsenmaker. Plak hem niet helemaal dicht want op het vliegveld (Eindhoven) wordt hij toch door een Ryanairmedewerker geopend. Gecontroleerd wordt of de spanning van de banden niet volledig is. Ik had geen bagage in de doos gedaan, dus ik weet niet hoe ze daar mee omgaan. Fiets werd op beide luchthavens op een aparte kar gelegd en zorgvuldig behandeld.

  • Mijn bagage:

Op mijn paklijst staat vermeld wat ik meegenomen heb. Als overbodig ervaren heb ik een extra fietsshirt, omdat ik degene die ik droeg elke dag waste en op tijd droog was. Ook slipjes en t-shirts/polo’s kan je wassen. Drie is genoeg. Voor contact met de buitenwereld is een tablet een enorm hulpmiddel.

  • De fiets:

Heeft het prima gedaan. Wat meer kennis over het instellen van de versnellingen is wel handig omdat door het gestuiter op het wegdek ze “ontstemd” raken. Twee reserve binnenbanden is een must en wacht niet met het kopen van een nieuwe als de laatste in gebruik genomen is. Goede plakmaterialen zijn noodzakelijk. Een goede pomp is onontbeerlijk. Ik dacht dat ik een goede had, maar kreeg mijn banden niet hard genoeg opgepompt. Dat begon al bij aankomst in Carcassonne. Met mijn fietsenmaker kom ik hier wel uit.

  • De route:

Ik heb bewust gekozen voor bestaande routes (zie mijn blog), echter ik heb wel ondervonden dat de auteurs wel erg optimistisch zijn over de door hen uitgezochte routes. Zeker met mijn racefiets kwam ik op paden waar ik normaal gesproken niet zou gaan rijden. Dit staat niet altijd goed beschreven in de boekjes. Ook over het klimmen schrijft men erg makkelijk. Mijn route thuis nakijkend via bijv. Strava.com geeft veel meer informatie over de zwaarte van de trajecten. Meerdere kilometers klimmen tegen een gemiddelde van meer dan 5% kwam regelmatig voor. Fietsend met bagage maakt dat het flink zwaar is, zeker als je klimmen niet gewend bent. Een hybridefiets is natuurlijk een alternatief en voor deze routes aan te raden. De route vinden is mbv de boekjes al makkelijker maar een GPS maakt het samen ideaal. Mijn Garmin Edge 800 kan ik niet missen. Een volgende keer moet ik er wel voor zorgen dat ik voor trajecten waar ik buiten de boekjes omga (geprinte) kaarten meeneem. Dat had ik voor de LF2 niet gedaan met alle (kleine) gevolgen van dien.

  • Overnachten:

Ik heb gekozen om van zuid naar noord te fietsen, vooral om praktische reden: het inpakken van de fiets thuis ipv op een vliegveld en hoe kom ik dan aan een doos? Het vliegtuig kwam in Carcassonne vroeg aan zodat ik nog een flinke fietsdag overhad. Dat is wel zo prettig. Terugkijkend vond ik het slapen in een grote(re) plaats het prettigst. Na aankomst nog eens door de stad lopen en zoeken naar eethuizen vind ik een leuke bezigheid. Op andere plaatsen bleef ik op mijn kamer (lees bed) hangen. Op de bonnefooi kan, zeker buiten het hoogseizoen, maar plan dan wel zo dat je toch een einddoel voor die dag hebt met genoeg slaapplaatsen in de nabije (10 km) omgeving. De laatste tien dagen heb ik steeds de avond ervoor een hotel dan wel chambre d’hôte geboekt. De laatste is vaak duurder dan een hotel, als je uitgaat van alleen maar een bed nodig te hebben. De goedkope hotels waren prima voor mijn doel, ouderwetse “Franse” hotels met doorgezakte bedden ben ik niet tegengekomen. Via booking.com en Logis de France hotels kwam ik eenvoudig aan een slaapplaats.

  • Eten/drinken:

Elke ochtend at ik flink om de dag door te komen, zo ook ’s avonds. Tijdens het fietsen heb ik afhankelijk van de zwaarte van de etappe mijn hoeveelheid aangepast. Tijdens de echt zware etappes heb ik gebruik gemaakt van dagmenu’s die bijna in elk dorp worden aangeboden. Behalve dat het lekker is, word je gedwongen om langer uit te rusten en geeft het je weer kracht om de volgende berg op te gaan. Drinken is ook een must zeker als de zon de hele dag op je helm schijnt. Op zo’n dag dronk ik meerdere liters water, dat je altijd wel krijgt in een café. Daarnaast dronk ik altijd een colaatje voor de nodige energie. Opvallend: in Frankrijk krijg je altijd de 33cl flesjes, maar hoe dichter je bij Nederland komt, hoe kleiner en duurder ze worden…

  • Ontmoetingen:

In tegenstelling tot wat ik gehoopt had, heb ik slechts een enkele keer een ontmoeting gehad met fietsers die dezelfde route reden. Dat reden wel de andere kant op. Op mijn pad ben ik niemand tegengekomen. Zo reed ik langs de Maas van Charleville Mezières naar Namen zonder iemand in te halen en slechts vijf fietsers tegen te komen. Ik denk dat mei en juni dan ook betere maanden zijn om te gaan fietsen indien je medefietsers wil tegenkomen. Gelukkig heb ik wel wat contacten met Fransen gehad en mijn taal daardoor belangrijk kunnen verbeteren. Het slapen in een CdH is ook bevorderend voor contacten.

  • De reisperiode:

Van zuid naar noord reizen in september is gaan van warm naar koud. Niet echt handig, zeker deze septembermaand. Warme kleding meenemen is dan toch gewenst zowel voor op de fiets, als voor als je ’s avonds de stad in wil (= wel extra bagage). Rekening mee houden dus. Vorig jaar heb ik in mei gefietst, dan is de natuur volop in bloei en dat geeft een heel andere aanblik dan een beginnende herfst, dat heeft ook zijn charme. In september is het handiger om van kou naar warm te reizen (noord naar zuid) en in mei/juni andersom. Een andere reden is dat je met de kilometer fietsen steeds sterker wordt. Niet veel ervaring? Zorg dan dat het echte klimmen meer aan het eind van je reis komt.

  • Wat doe je na aankomst op je overnachtingsplek?

Natuurlijk eten en drinken, de stad ingaan zoals ik al beschreef. Verder had ik het druk als een klein baasje. Daarom een korte beschrijving van wat ik allemaal deed na aankomst: pilsje drinken – bagage van de fiets – fiets nakijken – installeren op de kamer – uitpakken – wasje doen – internet aansluiten op iPad en iPhone – dagelijkse gegevens op mijn blog aanpassen (plaats en cijfers) – Garmin Edge opladen – douchen en omkleden – krant op mijn iPad doornemen – stad(je) bekijken – restaurant zoeken en eten – skypen met thuisfront – dagverslag schrijven – foto’s in iPad zetten en uploaden voor blog – rest krant lezen – slapen.

Ik had genoeg boeken en films op mijn iPad staan om me ’s avonds bezig te houden. Ik heb geen letter uit een boek gelezen en geen seconde van een film gezien: te druk.

Zo heb ik alles voor mezelf op een rijtje gezet en wellicht kan ik een andere fietsfanaat er bij helpen.

Een ding wil ik nog kwijt: een van mijn doelen was om te kijken hoe ik dit in mijn eentje ging redden. Je zult begrijpen het is me gelukt en het is me meegevallen. Gezelschap ontbeerde ik vooral tijdens het eten. Tijdens het fietsen ben je zo bezig met de route, het wegdek en de omgeving dat je nauwelijks tijd hebt om met andere dingen bezig te zijn. Eigen tempo en eigen stopplaatsen bepalen is heel fijn. Het is anders, niet beter of minder.

6 thoughts on “De laatste gegevens en conclusies

  1. Frans en Gemma

    Interessant om al die cijfertjes te lezen. Je bezigheden na aankomst overziend, verbaast het mij niet dat je geen tijd had voor boeken of films. Ongetwijfeld zul je de komende tijd in Frankrijk je schade kunnen inhalen en alles op je gemak nog eens terugzien. Vooral de foto’s gaven een goede indruk van de afgelegde route. Fietshelmpje af voor deze prestatie ! Hier is het nog steeds goed weer alhoewel het gisteren en vannacht flink gespookt heeft. Er zijn weer wat dennen plat gegaan. Goed voor het brandhout in de winter. Goede reis gewenst “en voiture a Doumazan”.

  2. Kitty Nieuwenburg

    Hoi Piet,
    Het is jammer dat je stopt met je blog, heb genoten van je verhalen. Je kunt natuurlijk als je met Greet in Frankrijk zit ook zo ets doen. Was erg leuk en petje af, maar dat het je goed zou lukken wist ik wel. Het bouwjaar is immers erg goed!!!
    Veel plezier straks in Frankrijk en geniet ervan! En ik denk dat jij wel een leuk reisgidsje kunt maken en uitgeven.
    Groetjes Kitty

  3. wil en carla van Voorst

    Hai Piet, ik heb je in een flits thuis zien komen! Fijn te zien, dat je in goede conditie was en zonder ogenschijnlijke problemen weer op de stoep stond. Heb je niet de hand kunnen schudden, want ik was in Zeeland. Maar als buren zijnde, zien we elkaar toch eerdaags wel. hartelijke groet Carla en Wil

  4. Marlou en Dick

    Heeee Piet,

    Leuk om je “cijferlijst” te lezen. Qua trapfrequentie en hartslag zeker petje af.
    Kan me voorstellen dat de eenzaamheid in de eetgelegenheden je tegenviel.
    Net op het momenet dat je wat aanspraak kunt gebruiken is het er niet. Maar goed, je hebt
    je er feilloos doorheen geslagen. Nogmaals petje af!

    Hr. gr.

    Marlou en Dick
    P.S. Nu moet je de responsgegevens weer aanpassen ;-))

  5. cees de munnik

    Dag Piet,
    Ik heb je de afgelopen weken met veel plezier gevolgd. Ik vind het een geweldige prestatie. Chapeau!
    Mooi ook om je evaluatie te lezen. Al die cijfers zijn wel indrukwekkend. Ik vroeg me wel af of het lekke bandenprobleem opgelost had kunnen worden met een buitenband met kevlar. Zelf gebruik ik
    die al een aantal jaren en ik heb vrijwel nooit meer een lekke band. Ze zijn wel duurder dan een
    normale buitenband. Maar misschien is deze tip overbodig en had je daar zelf wel voor gezorgd.
    En als de tip je wel op een idee brengt is hij nu toch te laat. Mosterd na de maaltijd zullen we maar
    zeggen. Ik heb trouwens afgeleerde om onderweg banden te plakken. Hup meteen een nieuwe band erom. Dat plakken doe ik wel bij thuiskomst.Sta je toch wat makkelijker te werken dan op de plek waar je lek rijdt. Meestal is dat een slechte plek om een band te wisselen is mijn ervaring.
    groeten van Cees

Laat een reactie achter op Frans en Gemma Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *