Stoempen, stoempen en nog eens stoempen

Jammer, maar helaas

Toen ik vanochtend uit het raam keek werd ik er niet vrolijk van. Motregenspetters op het raam en de bomen bewogen flink. Besloten maar zo snel mogelijk te vertrekken in de hoop dat de wind nog niet al te hard was. Maar eerst ontbeten, een eenvoudig Frans ontbijt, wat wil je ook voor €5. Daarna terug naar de route gefietst en dat was meteen aanpakken hellingkje op en af en die hellingen werden steeds hoger en met hogere percentages. Nog een reden waarom ik het boekje over de LF1 waardeloos vind. Behalve dat de gpx nauwelijks overeenkomt met de beschrijving in het boekje en als dat het wel doet wordt er niets aangegeven over moeilijke stukken. Stukken oplopend tot 10 procent kosten veel van je kracht en zeker tegen de wind in. En tussen die stukken geen platte stukken. Eenmaal beneden meteen weer naar boven. Door al mijn trainingsarbeid kon ik het wel aan, maar ik werd het op de duur wel zat. Lekker rustig fietsen was er niet bij. Daarbij kwam ook nog eens de zeer dreigende luchten waaruit van tijd tot tijd wat motregen viel. Kortom ik hoop niet dat dat iedere dag het geval zal zijn. Doordat ik zo met het fietsen bezig was en ook de dalen met wolken bedekt waren kon ik weinig van het mooie landschap genieten. Mooie vergezichten waren er o.a. daardoor niet. Jammer.

Molen in triest weer

Molen in triest weer

Boulogne sur Mer
Bij het naderen van Boulogne klaarde het steeds meer op. Het laatste stuk ging soepel omdat ik veel moest dalen naar 0 meter en dan is de tegenwind minder een spelbreker. Toen ik dacht dat ik alle beklimmingen gehad had, werd ik vlakbij Boulogne van 3 meter naar ruim 80 meter geleid met percentages van meer dan tien. Bovengekomen kwam ik op een groot plein waar op een hoge sokkel een standbeeld van Napoleon is geplaatst. Het verhaal gaat dat hij eerst met zijn gezicht naar Engeland stond omdat hij dat wilde veroveren. Toen dat niet was gebeurd heeft men om de Engelsen niet te shockeren het beeld een kwartslag gedraaid. Rare jongens die Fransen. Rustig afdalend kwam ik bij de haven terecht en even verder in het centrum. Daar een terras opgezocht en een lekkere crêpe met van alles erop en eraan gegeten. De stad uit fietsen ging met behulp van mijn trouwe Garmin prima. Na een km of zes dacht ik dat ie me toch verkeerde aanwijzingen gaf. Een behulpzaam meisje hielp me uit de droom: het was wel goed.

Napoleon

Napoleon

Tweede boekje
Inmiddels was het boekje van de LF1 uit en kan het in de open haard. In Boulogne ben ik begonnen met het boekje “Normandië en Bretagne, tussen Ansjovis en Anjou”. Het echtpaar dat dit boekje heeft geschreven pakt het net zo aan als de boekjes die ik gebruikt heb om naar Rome te fietsen. Praktisch elke kilometer wordt beschreven inclusief afslagen e.d. Daarbij wordt toeristische info niet vergeten. Zal me nog veel plezier geven! Veertig kilometer moest ik nog fietsen alvorens ik bij mij B&B kwam. Die had ik gisterenavond na veel pogingen via de telefoon geregeld. De eigenaresse, een alleenstaande oudere vrouw, deed in haar werkkleding open en liet me vol trots de vierhonderd jaar oude nog steeds intact zijnde woonkamer zien. Daarna eerst mijn traditionele pilsje en vervolgens mijn kamer. Ook deze B&B heeft een ruime, schone kamer met alles erop en eraan. Een hotelkamer is vaak minder, zeker voor dat geld. Omdat ik laat aankwam, het was al bijna half zes, ging ik meteen op zoek naar een kamer voor morgen. Mijn gastvrouw was pessimistisch want in het weekend en zeker op zaterdag zitten veel B&B’s vol met o.a. Parijzenaars. Dat bleek ook wel. Aan de route was er geen een meer vrij, maar een stukje van de route wel. Ik zal daarvoor een alternatief traject voor maken om niet al te veel extra kilometers te maken. Na zaterdag zal het reserveren wel weer makkelijk gaan. Morgen rijd ik in ieder geval belangrijk minder kilometers dan vandaag.

Mijn slaapplaats voor vannacht 😄

Mijn slaapplaats voor vannacht 😄

Eten
Gegeten heb ik in een klein plaatselijk restaurant waar een menu was waar ik steeds uit drie kon kiezen. Vooraf heb ik quiche à la maison genomen en als hoofdgerecht een escalope met friet en groenten. Een glaasje ricard vooraf en wijn en prikwater bij het eten vulde mijn maag weer naar behoren. Straks lekker slapen en ik ben benieuwd naar morgen.
De route

5 thoughts on “Stoempen, stoempen en nog eens stoempen

  1. Cees den hollander

    Het franse land biedt geneugten maar – zeker aan de westkust – ook winderige en vochtige tegenvallers. Doen alsof niets merkte en gewoon verder zuidwaarts. Echter vandaag hier ook herfstachtig weer met veel windstoten en stortbuien. Mijn volgehangen wasrek – hoewel naar ik dacht veilig onder de luifel – ging gewoon iets omhoog en kwam plat weer neer. Zorg maar dat dat jou niet overkomt. Nog steeds genoeg reserve binnenbanden bij je ? Als je zoals jij min of meer off the normale road door Frankrijk rijdt, komt je natuurlijk heel veel leuke mensen tegen. Denk dat je op dit soort routes meer het echte Frankrijk tegenkomt dan op doorgaande autoroutes en nationales. Geniet van het afzien en omgeving. Leuke verhalen telkens. Succes et bonne route.

  2. Willy en Georgette

    Nou Piet, dikke pech voor jou, al die wind, maar een troost voor ons, dat het niet alleen in Zeeland hard kan waaien!
    Hopelijk heb je morgen de wind in de rug, dan merk je niet dat het waait.

    Groetjes,
    W&G.

  3. Audrey

    Allemachtig, dat viel niet mee gisteren. Gelukkig kwam het aan het eind weer goed.
    Zal duimen voor minder wind en dat je kan genieten van de omgeving, want dat is toch ook wel heel belangrijk.
    Anders maar een dagje later op je bestemming….
    Groetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *